5PB412 Vetenskaplig teori och metod, praktisk teologi, 3.0 hp
Theory of Science, Practical Theology, 3.0 Credits
Praktisk teologi med religionsbeteendevetenskap
Ht 2017/2018 okt - nov (v41-v44). Dagtid i Stockholm. Språk Svenska.
Anmälan på antagning.se, anmälningskod: PB412
Behörighetskrav
Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp praktisk teologi med religionsbeteendevetenskap på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Därutöver kursen Vetenskaplig teori och metod, 4,5 hp. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå - 400
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i praktisk teologisk teori och metod inom valfri underdisciplin: praktisk ecklesiologi, religionspedagogik, religionssociologi eller religionspsykologi. Färdighet i att granska och analysera empiriskt material (insamlat genom kvantitativ och kvalitativ metod) inom en av dessa underdiscipliner övas, samt i att kunna presentera kortare vetenskapliga texter. I kursen övas också förmågan att formulera och förmedla kritik i rollen som opponent.
Efter kursen förväntas studenten:
• ha en god överblick och fördjupad kunskap om den praktiska teologins vetenskapsteorier, metoder och empiriska material inom en underdisciplin
• ha en reflekterad och välgrundad syn på kunskap och tolkningsmöjligheter inom den praktiska teologins tre underdiscipliner
• utifrån adekvat metod kunna analysera och argumentera muntligt såväl som skriftligt utifrån egna och andras texter.
Litteratur
Swinton, John & Mowat, Harriet, 2006. Practical Theology and Qualitative Research. London: SCM. S. 5-152 (145 s).

Fyra alternativ utifrån underdisciplinerna i PT:

Praktisk ecklesiologi
Fahlgren, Sune & Ideström, Jonas (red.), 2015. Ecclesiology in the Trenches. Theory and Method under Construction. Eugene, Oregon: Pickwick Publications. (241 s.) 

Religionspedagogik
Bron, Agnieszka & Gustavsson, Anders (red.), 2004. Pedagogik som vetenskap. Stockholm: Stockholms universitet, Pedagogiska institutionen. S. 167–187; 369–387 (38 s.).

von Brömssen, Kerstin, 2003. Tolkningar, förhandlingar och tystnader: Elevers tal om religion i det mångkulturella och postkoloniala rummet. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. S.7–37; 109–137(58 s.).

Gustavsson, A., 2000. Tolkning och tolkningsteori 2 – fördjupning. Texter om forskningsmetod. Stockholm: Pedagogiska institutionen, Stockholms Universitet. (32 s.)

Gustavsson, Caroline, 2013. Existentiella konfigurationer: Om hur förståelsen av livet tar gestalt i ett socialt sammanhang. Stockholm: Stockholms universitet. S.9–61 (52 s.).

Kurtén, Tage, 2014. På väg mot det postsekulära: Tankar under femton år. Uppsala: Uppsala universitet. S. 51–68 (17 s).

Mauthner, M. Birch & Jessop, M. J. & Miller, T. (red.), 2002. Ethics in qualitative research. London: SAGE. (50 s. väljs i samråd med kursläraren).

Religionspsykologi
Malterud, Kersti, 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion, 3., [uppdaterade] uppl. Lund: Studentlitteratur. S. 45–203, 239–260 (190 s.)

Creswell, John W., 2014. Quantitative, and mixed methods approaches. Tillgänglig på kurshemsida och internet. (Artiklar, 100 s., väljs i samråd i med kursläraren).

Religionssociologi
Repstad, Pål, 2007. Närhet och distans: Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (179 s.)

Winell, Anneli, 2016, ”Godis för kropp och själ”: Välbefinnande och vardagsandlighet i tre svenska kvinnotidningar. Studies in Religion and Society 14. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. S. 13–43, 79–93, 153–195.
Examinationsform
Muntlig tentamen, Seminarier, PM.
Betygsgrader
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig
Övriga anvisningar
Vid Teologiska högskolan Stockholm tillämpas obligatorisk närvaro.
Kursen läses som regel i kombination med kursen 5IN412, Vetenskaplig teori och metod.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Teologiska högskolan Stockholm 2015-11-10
Litteraturen reviderad 2017-01-28
Reviderad 2017-02-22